Wednesday, February 22, 2006

diy masonry heater at work


Hello. I am back with a little bit of experience about using my masonry heater. We have had it running for nearly 2 months now. So far so good. No problems whatsoever. Believe me the thing is amazing. At first to get the walls dry and the house warm we lit one fire in the morning and another with one reload in the evening. In the morning i have measured average surface temperatures of 42°c. front /37°c sides. Now with my experience and a couple of minor improvments, we only lit one fire a day and temperatures are 44°c./39°c. In the evening before a new fire is lit the temperatures are still around 34°c/35°c, that is after nearly 24 hours. We found that this solution works well for us because it enables the central heating to kick on for 2x 1/2h per day. When we have 2 good fires/day i now have t° of 50°c et 41°c.
I found that i had an excellent draft in my chimney so that some hot air was escaping from my home made rooftop damper. I have solved that and found significant improvment. I do recommend rooftop dampers. it enables us to keep our upstairs bedroom confortable. The chimney runs into one of them and we keep the door open.
I am more and more positive about it. Next time i will adress what in my view is the most challenging part of a masonry heater: make a good fire...

Hello, je suis de retour avec un peu d'expérience d'utilisation. Cela fait 2 mois qu'il chauffe:RAS. Croyez-moi tous, ce truc est formidable. Au debut, après le rodage, nous faisions 2 feux/ jour, un le matin et un le soir ( vous savez ce que c'est les nouveaux jouets...) pour chauffer les murs. Le matin je mesurai des t°de surface de 42° à l'avant et de 37° sur les côtés.

Maintenant, fort de ma petite expérience,nous sommes passés à un feu/jour. Les températures relevées sont de 44° et 39°. Le soir avant l'allumage ( cad 22 heures après ) elles sont encore de 34° et 35°... Cette formule a l'avantage pour nous de faire en sorte que le chauffage central s'enclenche pour une 1/2 heure 2x/jour pour les pieces non chauffées pas le PDM. Le we nous faisons 2 bonnes flambees/ jour et les t° sont de 50° et 41°.

J'ai découvert que je perdais beaucoup de chaleur via mon clapet de cheminée non étanche a 100% et j'y ai remedié. Je recommande chaudement le clapet en tête de cheminée cat il permet de chauffer l'étage egalement par rayonnement. Bref je suis de plus en plus positif et j'aborderai la prochaine fois, la partie la plus delicate: comment faire un bon feu.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

dite moi ou vous avez eu lidee du clapet de cheminee
merci bien a vous

1/19/2009 2:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

Lire le blog en entier, pretty good

11/24/2009 7:23 AM  

Post a Comment

<< Home